poniedzia艂ek, 1 lipca 2019

Studia 馃嚭馃嚥

Helo艂 wszystkim!

O studiach w Stanach zacz臋艂am my艣le膰 jak by艂am w gimnazjum. Wtedy ca艂y ten proces aplikacji wydawa艂 si臋 skomplikowany i w og贸le my艣la艂am, 偶e si臋 nie dostan臋.

W mojej szkole ca艂y czas by艂y jakie艣 prezentacje r贸偶nych colleges czy uniwersytet贸w. Na pocz膮tku my艣la艂am, 偶e p贸jd臋 do UNR (University of Nevada, Reno), kt贸ry jest z jakie艣 7h samochodem od Vegas, ale mia艂am takie problemy z aplikacj膮 偶e zrezygnowa艂am. Do UNLV (University of Nevada, Las Vegas) nawet nie aplikowa艂am bo nie mam 38k$ za rok :) P贸藕niej zaaplikowa艂am do kilku uniwersytet贸w i colleges w innych stanach, gdziekolwiek byleby najtaniej i te偶 do takich, kt贸re mi wys艂a艂y list, 偶e chc膮 偶ebym zaaplikowa艂a. Z takich wi臋kszych to dosta艂am si臋 do University of Portland z 15k$ stypendium, ale dalej mnie nie sta膰 偶eby zap艂aci膰 pozosta艂e 40k$. W sumie wiedzia艂am, 偶e i tak tam nie p贸jd臋, ale by艂am ciekawa czy si臋 w og贸le dostan臋 i warto by艂o dla tego uczucia jakie mia艂am kiedy w ko艅cu jaka艣 szko艂a da艂a mi dofinansowanie, mimo 偶e nie jestem obywatelem.

Ostatecznie my艣la艂am, 偶e p贸jd臋 do jakiej艣 szko艂y w Dakocie lub Nebrasce, ale stwierdzi艂am, 偶e jeszcze raz sprawdz臋 stron臋 community college w Las Vegas - CSN (college of southern Nevada). Jak pierwszy raz na ni膮 wesz艂am to znalaz艂am cen臋 30k$ za rok wi臋c stwierdzi艂am, 偶e na pewno tam nie p贸jd臋. Za drugim razem si臋 skapn臋艂am, 偶e do tej ceny by艂y wliczone takie rzeczy jak akademik, transport itp. Ta szko艂a nie ma akademika, wi臋c na pewno tego nie trzeba by by艂o p艂aci膰. Napisali to tylko 偶eby ludzie wiedzieli o kosztach mieszkania. W ka偶dym razie op艂ata za czesne to 12k$ dla out of state i 4k$ dla in state. To ju偶 ca艂kiem zmieni艂o posta膰 rzeczy. Wtedy w艂a艣nie wiedzia艂am, 偶e wr贸c臋 na studia do Vegas :)



Jak zosta艂am zaakceptowana to pojecha艂am z Buruk do csn 偶eby wzi膮膰 placement test bo mia艂am s艂aby wynik z matematyki na act a nie chcia艂am by膰 w drugiej najni偶szej klasie. Poszed艂 mi najwidoczniej dobrze bo z elementary algebra przeskoczy艂am na college algebra/pre calc. Co do angielskiego to jestem w najwy偶szej klasie bo mia艂am dobry wynik na act. P贸藕niej musia艂am zrobi膰 online orientation, zap艂aci膰 health insurance i um贸wi膰 si臋 na spotkanie z moim advisor. Poniewa偶 jestem ju偶 w Polsce to powiedzieli mi tam, 偶e to spotkanie odb臋d臋 przez Skype. Og贸lnie powinno si臋 je mie膰 w sierpniu, ale wiem 偶e wtedy wi臋kszo艣膰 klas, kt贸re chcia艂am b臋dzie przepe艂niona wi臋c zgodzili si臋 ze mn膮 tak to zrobi膰.


Bardzo si臋 ciesz臋, 偶e wracam na studia tutaj bo nie do艣膰, 偶e Vegas to du偶e miasto to jeszcze znam tutaj ludzi. Moi host rodzice powiedzieli, 偶e mog艂abym z nimi mieszka膰 tylko musia艂abym sobie za艂atwi膰 samoch贸d 偶eby doje偶d偶a膰 do szko艂y. P贸藕niej chcia艂abym wynaj膮膰 mieszkanie z Buruk, raz 偶e bli偶ej szko艂y, a dwa 偶eby te偶 si臋 troch臋 usamodzielni膰.

Teraz zosta艂o mi wybra膰 klasy, za艂atwi膰 wiz臋, a p贸藕niej bilet. My艣la艂am, 偶eby prowadzi膰 osobnego bloga o studiach, ale nie wiem co z tego wyjdzie.

4 komentarze:

  1. Mia艂am na pocz膮tku tak samo. My艣la艂am, 偶e community college s膮 po 30k, a p贸藕niej dopatrzy艂am si臋 o co chodzi XD Na tym filmiku college wygl膮da 艣wietnie. Ciesz臋 si臋, 偶e si臋 dosta艂a艣 i 偶ycz臋 powodzenia!

    OdpowiedzUsu艅
  2. Super wci膮gaj膮cy post , dzi臋ki tobie mo偶na si臋 du偶o dowiedzie膰 jak tam jest, filmik spoko :)

    OdpowiedzUsu艅